مهمترین مزیت این کار، اولا کاهش وزن موتور و ثانیا، انجام کارهای مورد نیاز، یعنی چرخش میللنگ و نهایتا حرکتدادن محور با همان توان و یا حتی کمتر است به این معنا که در موتورهایی که با پیستون کار میکنند، گاز ناشی از احتراق سوخت باعث حرکت پیستونها شده و با حرکت پیستونها، میللنگها به چرخش درآمده و نهایتا محورها به حرکت در میآیند.
مشابه همین فرآیند با وسعت کمتری در مورد پهپادها نیز صادق است اما حالا با حذف فرآیند کارکردن پیستونها برای دستیابی به حرکت محور و چرخش ملخ پهپاد، مصرف انرژی و احتراق سوخت در موتور، کاهش یافته و با سبکشدن وزن موتور به خاطر حذف پیستونها، قطعا پرنده بیسرنشین با سرعت بیشتر و برد بیشتری میتواند عملیات انجام دهد.
** وانکلهای سپاه
با توجه به این نیاز، متخصصان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تولید 2 موتور وانکل در ابعاد و کارکردها مختلف، قدرت عملیاتی پهپادهای نیروی هوافضا را بالا بردهاند، چیزی که سردار حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران 8 آذر سال 93 در قالب افزایش برد پهپادهای سپاه خبر داده و گفته بود: هر چند که ابتدا، پهپاد مهاجر برد 3کیلومتری داشت اما امروز با ساخت انواع پهپاد با تنوع مأموریتی مختلف شعاع عملیاتی آنها نیز تا 3 هزار کیلومتر افزایش یافته که این مسئله یک خودکفایی بزرگ در صنعت دفاعی محسوب میشود.
شاید یکی از مهمترین دلایل افزایش برد پهپادهای سپاه به 3 هزار کیلومتر، نصب و به کارگیری موتورهای وانکل روی این پهپادهاست؛ سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه هم درباره این تحول گفته بود: امروز به یک نقطه بسیار قابل قبولی در این زمینه رسیدهایم؛ این توانمندی ما در این فناوری در حدی است که بهعنوان مثال یکی از پهپادهای ما با ویژگی رادارگریزی 30 ساعت مداومت پرواز دارد و شعاع عملیاتی آن نیز حدود 3هزار کیلومتر است که هم در بخش شناسایی و هم در بخش تهاجمی کاربرد فوقالعادهای دارد.
لازم به ذکر است که پیش از دستیابی سپاه به این برد و مداومت پروازی، پهپاد فطرس با 2000 کیلومتر برد و قابلیت 16 تا 30 ساعت مداومت پروازی و پهپاد شاهد129 با حدود 2000 کیلومتر برد و مداومت پروازی 24 ساعته، دوربردترین و با مداومت پروازی بالا، در صدر پهپادهای ایران قرار داشتند اما با اعلام دستیابی سپاه به برد 3 هزار کیلومتر و مداومت پروازی 30 ساعته، یک سوال مطرح شد و آن اینکه سپاه چگونه به این میزان از برد و مداومت پروازی دست یافته است؟
در ذیل، نام و مشخصات کامل 2 نوع از موتورهای وانکل متعلق به سپاه پاسداران برای نخستین بار منتشر میشود:
موتور دورانی شاهد 783 - وانکل
نوع موتور | دورانی (وانکل) تک روتور |
توان نامی | 38 اسب بخار در 7500 دور بر دقیقه |
حجم محفظه احتراق | 208 سی سی |
وزن | 12.8 کیلوگرم بدون ژنراتور |
سامانه خنککننده | هوا |
سامانه جرقه | CDI دارای یک شمع |
سامانه سوخت رسانی | کاربراتوری از نوع دیافراگمی مجهز به تصحیح کننده ارتفاع (ACD) |
نوع سوخت | بنزین 100LL |
نوع روغن | روغن NYCOLUBE 190 یا MOBILE PEGASUS1 |
سامانه روغنکاری | توسط پمپ با چهار خروجی از طریق مخزن جداگانه |
مصرف روغن | 268 سانتی متر مکعب در ساعت در 6000 دور در دقیقه |
سامانه استارت | راهانداز خارجی با حداقل 1200 دور بر دقیقه |
ژنراتور | 28 ولت، 300 وات یا 1120 وات یا 1680 وات |
اما موتورهای تولید شده توسط متخصصان صنایع هوایی کشورمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تنها به موتور دورانی شاهد 783 محدود نشده است، بلکه متخصصان سپاه با "تکیه بر توان داخلی" توانستهاند موتور دیگری به نام موتور دورانی شاهد 788 را نیز تولید کنند، موتوری که در مشخصات فنی، پیشرفتهتر از نسل اول موتورهای وانکل شاهد است.
شاهد 788 با همان میزان سوخت (100LL) توانی معادل 50 اسب بخار تولید میکند که این افزایش توان به معنای بالا رفتن سرعت و کاهش مصرف سوخت و نهایتا افزایش برد پرنده میشود.
موتور دورانی شاهد 788 - وانکل
نوع موتور | دورانی (وانکل) تک روتور |
توان نامی | 50 اسب بخار در 9000 دور بر دقیقه |
حجم محفظه احتراق | 294 سی سی |
وزن | 15.5 کیلوگرم بدون ژنراتور |
سامانه خنککاری | آب خنک |
سامانه جرقه | CDI دوبل دارای دو شمع |
سامانه سوخترسانی | کاربراتوری از نوع دیافراگمی |
نوع سوخت | بنزین 100LL مخلوط با روغن با نسبت 25 به 1 |
نوع روغن | دو زمانه مصنوعی |
سامانه استارت | راهانداز خارجی با حداقل 1200 دور بر دقیقه |
ژنراتور | 48 ولت |